W soku zoladkowym czesto stwierdza sie brak wolnego kwasu solnego lub niewielka jego ilosc.

W soku żołądkowym często stwierdza się brak wolnego kwasu solnego lub niewielką jego ilość. Kwas solny pojawia się dopiero po histaminie. w przeciwieństwie do choroby Biermera. Stan psychiczny cechuje się przeważnie przygnębieniem. W badaniu radiologicznym przewodu pokarmowego są charakterystyczne zmiany następujące: 1) rozłożenie segmentaryczne papki kontrastowej w jelicie; 2) zatarcie rzeźby błony śluzowej jelit; 3) często zwiotczenie jelit i 4) czasami stan kurczowy jelita grubego. Rozpoznanie sprue jest łatwe w okresie cechującym się zmianami na języku, znamiennymi stolcami, niedokrwistością i wychudnieniem. Gdy tych objawów jeszcze nie ma, oraz w okresach zwolnień, rozpoznać sprue nie podobna. Rozpoznanie różnicowe. Język w sprue bardzo przypomina język w chorobie Biermera. Zmiany w krwi mogą być w obu chorobach -takie same. Różnicowanie opiera się na danych następujących: Sprue: 1. Spostrzega się przeważnie w krajach zwrotnikowych. 2. Zmiany na języku początkowo są przemijające. 3. Sok żołądkowy po histaminie zawiera wolny kwas solny. 4. Obecność czerwieni Kongo w soku żołądkowym po do- żylnym jej wstrzyknięciu. Niedokrwistość Biermera: 1. W krajach zwrotnikowych zdarza się rzadko. 2. Zmiany na języku są stałe. 3. Brak wolnego kwasu solnego w soku żołądkowym po histaminie. 4. [hasła pokrewne: radektomia, piąta kość śródstopia, skierowanie do sanatorium nfz kolejka ]

Powiązane tematy z artykułem: piąta kość śródstopia radektomia skierowanie do sanatorium nfz kolejka