Stan chorego nie ulega poprawie w ciagu najblizszych 2 godzin

4 tygodnie ago

Stan chorego nie ulega poprawie w ciągu najbliższych 2 godzin lub pogarsza się znowu po początkowym polepszeniu. Stan wstrząsu przechodzi w zapaść; tętno staje się drobne, miękkie i ponadto ulega przyśpieszeniu, wygląd ziemisty twarzy chorego nie zmienia się i objaw obrony mięśniowej powłok brzusznych występuje wyraźnie. Rozpoznajemy ostre objawy otrzewnowe, zachodzi więc konieczność niezwłocznego zabiegu; nie możemy czekać na objaw stłumienia opukowego okolic lędźwiowych; -rozstrzygającymi objawami wtedy są: drobne, miękkie szybkie tętno oraz wyraźne napięcie powłok brzusznych. W razie istnienia wymienionych objawów przedmiotowych nie ma mowy o stanowisku wyczekującym w urazie tępym brzucha; nie ma tu miejsca na pogotowie zbrojne, tj. zwlekanie aż do wyjaśnienia sytuacji. Takie stanowisko kryje w sobie możliwość błędów; decyzję operacji opieramy na najważniejszych w tej sprawie objawach otrzewnowych ogólnych, nie czekając na ukazanie się objawów świadczących o uszkodzeniu określonego narządu. Jeżeli stan zapaści nie ustępuje, a nie ma napięcia powłok brzusznych, należy wziąć pod uwagę możliwość zatoru tłuszczowego. [przypisy: espumisan na kolki, tulleo aflofarm, pimafucin ulotka ]

0 thoughts on “Stan chorego nie ulega poprawie w ciagu najblizszych 2 godzin”

1. [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: chirurg plastyczny[…]