Spodziewane badanie żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej po poważnej traumie ad

6 dni ago

Ze względów bezpieczeństwa pacjenci, którzy nie mogli przejść seryjnej pletyzmografii (z powodu urazów kończyn dolnych) przeszli flebografię w dniu 7 do 10. Pacjenci stabilni hemodynamicznie na oddziale intensywnej terapii zostali przewiezieni do oddziału radiologii w celu wykonania flebografii. Jeśli pacjent miał odlew gipsowy, został tymczasowo usunięty lub utworzono w nim okno umożliwiające dostęp do żyły stopy. Wenografię przeprowadzono zgodnie z metodą Rabinova i Paulina, 18 z użyciem joheksolu, niejonowego środka kontrastowego. Ponieważ znaczna część pacjentów z urazami ma obrażenia dolnych kończyn, które mogą wpływać na interpretację żyłogramowych, opracowaliśmy konserwatywne kryteria kodowania venogramów przed rozpoczęciem badania. Fizjogram każdej nogi uznano za wystarczający, jeśli wystąpiła pełna wizualizacja co najmniej 75% proksymalnej części piszczelowej i strzałkowej łydki cielęcej, a także podkolanowych, powierzchniowych udowych, udowych i zewnętrznych żył biodrowych. Zakrzepica żył głębokich została zdefiniowana jako ciągły wlew śródlitowy w żyle głębokiej nóg widoczny na dwóch lub więcej widokach. Bliższa zakrzepica żył głębokich została zdefiniowana jako zakrzepica obejmująca guzy podkolanowe lub bardziej proksymalne z lub bez zajęcia żył łydkowych. Wenogramy wskazujące na uporczywe niewypełnianie głębokiego odcinka żylnego uważano za niedodiagnostyczne, chyba że zakrzepica żył głębokich została zidentyfikowana gdzie indziej.
Pletyzmografię impedancyjną wykonano u pacjentów z objawami sugerującymi zakrzepicę żył głębokich (16,17). Wszyscy pacjenci (objawowi lub bezobjawowo) z nieprawidłowym pletyzmogramem przeszli flebografię w tym samym dniu. Pacjenci z objawami klinicznymi sugerującymi zatorowość płucną przeszli przeszukanie płucne perfuzyjną wentylacją19,20. Uznano, że normalny skan perfuzyjny wyklucza zator tętnicy płucnej, podczas gdy skan wykazujący wysokie prawdopodobieństwo zatoru, zdefiniowane jako skan wykazujący jedną lub więcej wad perfuzji, segmentowych lub większych, z niedopasowaniem wentylacji, został uznany za potwierdzenie rozpoznania. Pacjenci z niediagnostycznymi skanami płuc poddawani byli angiografii płucnej, wenografii kontrastowej lub obu w ciągu 24 godzin po skanowaniu.
Mierniki rezultatu
Wyniki flebografii, badania płuc i angiografii płucnej zostały ocenione przez zespół ekspertów, którzy nie byli świadomi szczegółów klinicznych i oryginalnej interpretacji testu.
Możliwe czynniki ryzyka żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej, które ocenialiśmy, to wiek, płeć, przyczyna urazu, wskaźnik ciężkości obrażeń, 15 punktów w Skali Uszkodzeń Skróconych dla każdego z sześciu regionów ciała, 21 głównych miejsc obrażeń, szczególne urazy (miednicy, kości udowe, złamania kości piszczelowej i urazy rdzenia kręgowego), grupy krwi, wymagania dotyczące przetoczeń, potrzeba zabiegów chirurgicznych, łączny czas w sali operacyjnej, mobilność i długość pobytu w szpitalu.
Analiza statystyczna
Podstawową analizą było ustalenie częstotliwości zakrzepicy żył głębokich w ogólnej grupie pacjentów z urazem oraz w czterech podgrupach klinicznych ustalonych na podstawie regionów ciała z predefiniowanymi poważnymi urazami: głowa; twarz, klatkę piersiową lub brzuch; kręgosłup; i kończyny dolne
[więcej w: płyn lugola jak stosować, skierowanie do szpitala druk, piąta kość śródstopia ]

Powiązane tematy z artykułem: piąta kość śródstopia płyn lugola jak stosować skierowanie do szpitala druk