Długoterminowe bezpieczeństwo i skuteczność sterylizacji lekami w porównaniu do stentów typu bare-metal w Szwecji

4 tygodnie ago

Długoterminowe bezpieczeństwo i skuteczność stentów wieńcowych uwalniających leki zostały zakwestionowane. Metody
Oceniliśmy 47 967 pacjentów w Szwecji, którzy otrzymali stent wieńcowy i zostali wpisani do szwedzkiego rejestru angiografii i angioplastyki wieńcowej w latach 2003-2006 i dla których pełne dane uzupełniające były dostępne od do 5 lat (średnia, 2,7). W podstawowej analizie porównaliśmy pacjentów, którzy otrzymali jeden stent wieńcowy uwalniający lek (10294 pacjentów) z tymi, którzy otrzymali jeden stent z gołym metalem (18 659), po skorygowaniu o różnice w charakterystyce klinicznej pacjentów i charakterystykach naczyń i zmian chorobowych .
Wyniki
Analizy wyników oparto na 2380 zgonach i 3198 zawałach mięśnia sercowego. Nie było ogólnej różnicy między grupą, która otrzymała stenty uwalniające lek a grupą, która otrzymała stenty z czystego metalu w połączonym punkcie końcowym zgonu lub zawale mięśnia sercowego (ryzyko względne stentów uwalniających lek, 0,96; przedział ufności 95% [CI ], Od 0,89 do 1,03) lub indywidualnych punktów końcowych zgonu (względne ryzyko 0,94; 95% CI, 0,85 do 1,05) i zawał mięśnia sercowego (względne ryzyko 0,97; 95% CI, 0,88 do 1,06), a nie było znaczącego różnica wyników w podgrupach podzielonych według wskazań do implantacji stentu. Pacjenci, którzy otrzymali stenty uwalniające leki w 2003 r. Mieli znacznie wyższy odsetek późnych zdarzeń niż pacjenci, którzy otrzymali stenty z gołym metalem w tym samym roku, ale nie zaobserwowaliśmy żadnej różnicy w wynikach u pacjentów leczonych w późniejszych latach. Średnia stopa restenozy w pierwszym roku wyniosła 3,0 zdarzeń na 100 pacjento-lat w przypadku stentów uwalniających lek w porównaniu do 4,7 w przypadku gołych metalowych stentów (skorygowane ryzyko względne, 0,43; 95% CI, 0,36 do 0,52); 39 pacjentów wymagałoby leczenia stentami uwalniającymi leki, aby zapobiec jednemu przypadkowi restenozy. Wśród pacjentów wysokiego ryzyka, skorygowane ryzyko nawrotu zwężenia było o 74% niższe w przypadku stentów uwalniających lek niż w przypadku gołych metalowych stentów, a tylko 10 zmian chorobowych wymagałoby leczenia, aby zapobiec jednemu przypadkowi restenozy.
Wnioski
W porównaniu z stentami gołymi metalami, stenty uwalniające lek są powiązane z podobnym długotrwałym występowaniem zgonu lub zawału mięśnia sercowego i zapewniają klinicznie istotne zmniejszenie częstości nawrotów zwężenia u pacjentów wysokiego ryzyka.
Wprowadzenie
Prospektywne, randomizowane badania kliniczne i metaanalizy wykazały, że częstość rewaskularyzacji z docelowym uszkodzeniem jest jednoznacznie niższa w przypadku stentów wieńcowych uwalniających lek niż w przypadku gołych metalowych stentów oraz że wskaźniki zgonu i zawału mięśnia sercowego są podobne.1-4 Jednak nie randomizowane badania zostały opracowane prospektywnie i wspomagane w celu oceny rzadkich zdarzeń końcowych podczas bardzo długotrwałej obserwacji. Stenty wydzielające lek są również szeroko stosowane w populacjach szerszych niż te określone przez Food and Drug Administration (FDA) i dla wskazań, które nie są zatwierdzone przez FDA na podstawie prospektywnych, randomizowanych prób. Badania rejestrów sugerują również, że odsetek zgonów i zawałów mięśnia sercowego ze stentami uwalniającymi leki są podobne lub niższe niż w przypadku stentów nagich metalowych, 5-7, ale badania te wykazały tendencje w kierunku zwiększenia częstości późnych zdarzeń ze stentami uwalniającymi leki po odstawieniu leczenia klopidogrelem.8 Chociaż ryzyko zakrzepicy w stencie jest najwyższe we wczesnym okresie po implantacji stentu, niepełne pokrycie nowego błony środkowej i reakcje nadwrażliwości polimerów mogą zwiększać ryzyko zakrzepicy w późniejszym steniu.9 Dlatego bardzo długookresowa obserwacja po istotne jest przerwanie podwójnej terapii przeciwpłytkowej w dużych kohortach pacjentów.
Wcześniej zgłaszaliśmy wyniki wszystkich pacjentów, którzy otrzymali stenty wieńcowe w Szwecji w latach 2003-2004, jak odnotowano w szwedzkim rejestrze angiografii tętnic wieńcowych i angioplastyki (SCAAR)
[więcej w: Kabiny Sanitarne, Paletyzatory, kontenery na gruz ]