Długoterminowe bezpieczeństwo i skuteczność sterylizacji lekami w porównaniu do stentów typu bare-metal w Szwecji ad 6

Względne ryzyko (z 95% przedziałami ufności) dotyczy wystąpienia u pacjentów, którzy otrzymali stent uwalniający lek, w porównaniu z tymi, którzy otrzymali stent z gołego metalu. W kohortie z jedną stentą pacjentów leczonych w 2003 r. Wskaźnik złożonego punktu końcowego był podobny w obu grupach w ciągu pierwszych 6 miesięcy (ryc. 3A). Podczas następnych 4,5 lat obserwacji krzywe zdarzeń rozdzieliły się, ze znacznie wyższą częstością w grupie stentu uwalniającego lek niż w grupie nagich metal-stentów. W kohorcie z 2004 r. Wskaźniki zdarzeń były podobne w ciągu pierwszych 6 miesięcy (rys. 3B), a także podczas kolejnych 3,5 lat obserwacji. Natomiast w kohortach 2005 i 2006 odnotowano istotnie niższy wskaźnik zdarzeń w grupie stentów uwalniających lek w ciągu pierwszych 6 miesięcy (ryc. 3C i 3D), po czym odnotowano podobne wskaźniki zdarzeń.
W kohorcie z lat 2003-2004, dla której wcześniej zgłoszono dane do 3 lat, wydłużony okres obserwacji do 5 lat nie wykazał istotnej różnicy w częstości zdarzeń pierwotnych, ponieważ tendencja do obniżenia łącznej częstości zdarzeń z lekami wymywanie stentów w ciągu pierwszych 6 miesięcy (względne ryzyko, 0,89, 95% CI, 0,80 do 1,00) zostało zrekompensowane późniejszą częstością zdarzeń (względne ryzyko, 1,19, 95% CI, 1,09 do 1,29) (ryc. Dodatek).
Restenoza i nowa rewaskularyzacja
Tabela 2. Tabela 2. Restenoza w podgrupach pacjentów, którzy otrzymali tylko jeden stent. Na podstawie danych SCAAR dotyczących okresu od marca 2004 r. Do maja 2008 r. Restenoza wystąpiła u 683 z 12 358 pacjentów, którzy otrzymali stenty z gołego metalu (5,5%), w porównaniu z 387 z 8648 pacjentów, którzy otrzymali stenty uwalniające lek (4,5% ). W analizie regresji Coxa, która dostosowała się do różnic w wyjściowej charakterystyce klinicznej pacjentów, jak również charakterystykę zmian i stentów na linii podstawowej, wskaźnik restenozy był niższy wśród pacjentów, którzy otrzymywali stenty uwalniające leki niż u tych, którzy otrzymali czysty metal. stenty (względne ryzyko, 0,43; 95% CI, 0,36 do 0,52) (Tabela 2). W związku z tym, aby zapobiec jednemu przypadkowi restenozy rocznie, 39 zmian powinno być leczonych stentami uwalniającymi lek. Średnica stentu była najważniejszym czynnikiem przyczyniającym się do zmniejszenia częstości restenozy za pomocą stentów uwalniających lek. W przypadku stentów o średnicy mniejszej niż 3 mm bezwzględna stopa restenozy po roku była o 3,6 punktu procentowego niższa w przypadku stentów uwalniających lek niż w przypadku gołych metalowych stentów; odpowiednia skorygowana redukcja ryzyka wyniosła 65%, a liczba potrzebna do leczenia wynosiła 22. Liczba potrzebna do leczenia była ponad dwukrotnie większa w przypadku większych stentów. Częstość restenozy klinicznej była najwyższa wśród pacjentów z cukrzycą, którzy otrzymywali stenty metalowe typu bare-metal o długości 20 mm lub większej i szerokości poniżej 3 mm; bezwzględna stopa restenozy dla tej podgrupy była o 8,3 punktu procentowego wyższa rocznie niż stopa dla pacjentów z cukrzycą, którzy otrzymali stenty uwalniające lek o równoważnej wielkości, a liczba potrzebna do leczenia wynosiła 10.
W grupie, która otrzymała stenty uwalniające lek, 1571 pacjentów (15,3%) przeszło powtórną PCI, a 222 (2,2%) przeszło pomostowanie tętnic wieńcowych w ciągu do 5 lat obserwacji
[przypisy: skierowanie do sanatorium nfz kolejka, zabiegi laserowe szczecin, rybi kolagen ]

Powiązane tematy z artykułem: rybi kolagen skierowanie do sanatorium nfz kolejka zabiegi laserowe szczecin