Dawniej uwazano sprue za chorobe zakazna czy tez zakazno-toksyczna

Dawniej uważano sprue za chorobę zakaźną czy też zakaźno-toksyczną. Ostatnio przypisuje się ją (Stannus) niedoborowi witamin, zwłaszcza składników zespołu B. W ich nieobecności. nie zachodzi fosforylacja stanowiąca niezbędny warunelt wsysania tłuszczów i węglowodanów przez błonę śluzową jelit (Stannus). Za tym poglądem przemawiają spostrzeżenia skuteczności w sprue mieszanek zawierających witaminę Bl> ryboflawinę, kwas nikotynowy i pantotenowy oraz pirodyksynę. Uderza to, że pomimo przebywania w tych samych warunkach tylko niektóre osoby, głównie Europejczycy, zapadają na sprue. Nasuwa się przeto przypuszczenie, że w powstawaniu tej choroby odgrywają pewną rolę bodźce ze środowiska zewnętrznego, na które wyższe ośrodki nerwowe Europejczyków oddziałują inaczej niż tubylców, powodując u Europejczyków zaburzenia wsysania tłuszczów i węglowodanów w jelitach cienkich stanowiące istotną cechę sprue. Thaysen uważa sprue zwrotnikowe i podzwrotnikowe oraz opisaną. w r. 1888 przez Gee coeliac disease za choroby pokrewne albo nawet identyczne i grupuje je pod mianem: . steatorrnoea uiurpathica w odróżnieniu od steatormoea secundaria, która się zdarza jako jeden z objawów chorób dróg odprowadzających mlecz (gruźlica, nowotwory i in. ) oraz w chorobach jelit (zapalenie, gruźlica i in. ), zwłaszcza zaś w chorobach trzustki (steatorrhoea pancreatogenes). [przypisy: citomed toruń rejestracja, perforacja zęba, nowotwory szczęki ]