AFTY ZWROTNIKOWE

AFTY ZWROTNIKOWE (APHTHAE TROPJCAE) BIEGUNKA BIAŁA (DIARRHOEA ALBA) Określenie. Przez miano: sprue rozumie się przewlekłą lub nawracającą niegorączkową chorobę jelit objawiającą się w typowej postaci zmianami na języku, obfitymi tłuszczowymi stolcami, niedokrwistością i wychudnieniem. Sprue zdarza się często u Europejczyków mieszkających w Południowo- Wschodniej Azji, w Indiach i na Cejlonie, rzadziej w innych krajach zwrotnikowych i podzwrotnikowych. Zapadają na tę chorobę także Europejczycy, którzy uprzednio przebywali w krajach podzwrotnikowych, przy tym nieraz przed 9 a nawet 16 latami. Wśród tubylców sprue zdarza się znacznie rzadziej. Odosobnione przypadki sprue spostrzegano w krajach o klimacie umiarkowanym (Kanada, Zjednoczone Stany Północnej Ameryki) i bardzo rzadko w Europie (Anglia, Skandynawia), szczególnie Afryce pomimo zwrotnikowego położenia. W Polsce po jednym przypadku sprue rodzimej opisali Bronisław Braun i Erwin Schloenvogt oraz Zygmunt Hanicki i Janina Schayer. Sprue spostrzega się najczęściej po 30 roku życia, natomiast u dzieci i w wieku młodzieńczym spotyka się tę chorobę rzadko. Do zachorowania na nią usposabia czerwonka pełzakowa i bakteryjna, ciąża oraz inne czynniki wyniszczające. Wywód chorobowy sprue dotychczas nie jest ostatecznie wyjaśniony. [podobne: kontenery na gruz, kontenery socjalne, elewacje Poznań ]